on-line :: forum :: contact to us                          Unreal Zone #15 | data zamknięcia numeru: 28.06.2007                               all rights reserved ©copyright 2007
Okładka : Intro : Download : Stuff Walker : GFX Viewer : Linki : Współpraca : «««« Spis Tekstów »»»»

Wywiad z Kaką


UZ: Witaj, zapewne większość i tak dobrze Cię zna czy to dzięki forum unreal.pl, czy to dzięki TCO, udawajmy jednak, że pod twoim domem nie ma tych tłumów fanów/wrogów dobijających się do drzwi. ;) Powiedz naszym czytelnikom coś o sobie - kim jesteś, czym się zajmujesz, od kiedy grasz/robisz mapy do UT itp.

Kaka: Jestem Maciej, wołają na mnie Kaka (to od tego znanego Brazylijczyka z AC Milanu :P), uczę sie, pracuję (obecnie za granicą niestety):P, mapami czy czymkolwiek związanym z tematyką zajmuję się codziennie w każdej wolnej chwili, mniej więcej tak od... już prawie... 7 lat. Ogólnie graniem zajmuję sie mniej, tzn. jeśli chodzi o UT. Jeśli gram to w Obliviona, Gears of War albo NFSa.

UZ: Skąd czerpiesz pomysły na mapy? Szukasz inspiracji w książkach, fotografiach, czy może pomysły same pojawiają się w twojej głowie?

Kaka: Tak naprawdę to wszystko jakoś układa mi się w głowie - po prostu włączam edytor, stawiam brusha ( jeśli robię coś tak dla przyjemności), a reszta sama przychodzi, bez rysowania planów, bez żadnych większych przemyśleń - samo jakoś 'płynie'.

UZ: O single playerowym modzie do UT'99, The Chosen One, słyszała większość graczy. Jednak czy mógłbyś zrobić wyjątek dla tych, którzy o TCO nie słyszeli i określić w skrócie, czym jest The Chosen One?

Kaka: ściśle i krótko mówiąc... jest to projekt u podstaw mający być strzelaniną z możliwością rozwoju postaci, do której staraliśmy się dodać trochę głębi - nie tylko chodzenie za kluczami i zabicie każdego potwora na mapie - przykładem sa poboczne questy, które nie są obowiązkowe do wykonania, ale na pewno są atrakcyjnym dodatkiem do głównej misji naszego bohatera.

UZ: A właściwie to dlaczego The Chosen One? Kto wpadł na pomysł, aby tak nazwać Waszego moda?

Kaka: Ja. :P Czemu TCO - tytuł prosty, zawierający w sobie to, co w U1 było najważniejsze - jedna osoba która ma coś zmienić. Tytuł może się wydawać pompatyczny, może trochę przekolorowany - ale kto zagra w TCO nie będzie mógł powiedzieć że nie jest to lekko stylizowana forma pokazania świata - trochę surrealistyczna. Mówię tu zarówno o lokacjach, jak i o uzbrojeniu czy niektórych umiejętnościach bohatera.

UZ: Dzięki czemu TCO stało się takie popularne nie tylko wśród Polskich graczy, ale także za granicą? Intensywna reklama? A może mod jest tak dobry, że sam się "zareklamował"?

Kaka: Nie wiem czy TCO jest aż tak znane - w kręgu graczu SP w jakimś stopniu na pewno, ale ogólnie nie myślę, że jest to top ten mod hits of the world 2007 volume 17. Jeśli chodzi o zagranicę - 'reklama' to głównie serwis Unrealsp.org, który jest jakby domem dla wszelkiego rodzaju modów skierowanych dla fanów rozgrywki SP w U1 czy UT. Oczywiście tu i ówdzie pojawiają się newsy o TCO, ale właśnie USP jest miejscem, gdzie pokazujemy najwięcej rzeczy, i najczęściej. W Polsce? Myślę że kilka newsów na Unreal.pl zrobiło swoje, plus oczywiście strona domowa projektu zawierająca najświeższe info - jeśli ktoś chce się dowiedzieć czym jest TCO itd, na pewno internecie nie będzie miał z tym problemu UZ: Jak duże nadzieje wiążesz z premierą The Chosen One? Myślisz, że mod ma szansę zrobić taką furorę, jaką w swoim czasie zrobiło Operation: Na Pali?

Kaka: Myślę że TCO albo będzie bardzo dobre - albo będzie do dupy. Wydaje mi się że osoby które zagrają nie powiedzą że jest średnie - będzie albo bardzo dobre, albo będzie gówniane. Co do ONP... TCO jest inne, w naszym projekcie nie bierze udziału DavidM czy Hourences, jesteśmy praktycznie nowi w wielkim świecie A to też ma jakieś znaczenie. Czy zrobi furorę? Naprawdę nie wiem - mogę obiecać jednak, że czas spędzony przy TCO nie będzie stracony i jako mod SP pod UT w jakiś sposób zapisze się w pamieci graczy sceny U/UT.



UZ: Czy przez stworzenie i wydanie TCO chcecie osiągnąć jakiś cel (np. pokazać światu, że są w Polsce osoby, które potrafią robić mapy/mody), czy robicie tego moda tak "4 fun"?

Kaka: Robimy to '4 fun' - 90% powodów, 9% to to że Polak potrafi (chociaż należy pamiętać, że w teamie jest kilku chłopaków z innych części świata [nawet dziewczyna z USA] i kilka innych osób z zagranicy które udzielają się w mniejszym bądź większym stopniu i o tym należy pamiętać), 1% to reszta powodów jak np zaimponować mojej dziewczynie :P,pokazać że jednak tyle czasu na marne nie poszło, usprawiedliwić siebie że nic się innego nie potrafi - to zależy już od osoby.

UZ: Skoro już przy tym jesteśmy - co możesz powiedzieć o reszcie teamu robiącego TCO?

Kaka: Nie będę rozpisywał za bardzo - Kozaki. Raven - poprosisz o coś, czego nie da się zakodować, na drugi dzień masz to plus bajery które umilają życie, połowa całego TCO to jego pomysły, więc jest jakby prawdziwym współautorem. Jest szalony Wilku, modelarz który zrobił wiele z********* modeli dla TCO, jest XepptizZ który robi świetne screeny, The Bypasser który zanimuje wszystko co mu podrzucisz, Qtit zna tricki lepsze niż Andrzej Lepper, Frieza robi kozacką muzę, tak jak Jammer zresztą, Nie mogę zapomnieć o innych mapperach - Punish3r, który mógł wcześniej zacząć współpracować z nami, Rosjanin niX mieszkający w Kanadzie, Wezz, który nie wiem skąd pochodzi, Kea koder z Ukrainy, bracia Enzno, Maras3d i Piotr, dźwiękowcy Braindrop i Tracy (USA), i pewnie kilka osób o których zapomniałem i szalenie przepraszam, ale dostaniecie na końcu TCO creditsy więc nie szkodzi. Każdy robi z******* robotę, w teamie nie ma słabych punktów - chyba że ktoś się leni. :P

UZ: Jak bardzo zaawansowane są prace nad TCO? Na kiedy planujecie premierę?

Kaka: Czekamy na ostatnie animacje do broni (dwie pukawki), animacje modelu głównej postaci i skin dla niej, plus kilka mniejszych rzeczy jak dokończone itemy, usprawnieni kilku skryptów itd. Z mojej strony mogę powiedzieć, że w tym momencie mam włączony UEd [15.06.2007 godz 20.10] i dopieszczam 11 mapę, zastało jeszcze kilkanaście. W najbliższych tygodniach przeprowadzimy wewnętrzne testy, potem oficjalnie zaprosimy kilka osób do testowania. A potem już premiera.

UZ: Podobno po tym, jak ukończycie TCO, macie zamiar rozpocząć prace nad modem pod UT3. Czy wiadomo już, na czym będzie się koncentrował wasz następny mod i co się w nim znajdzie?

Kaka: Pomysłów jest dużo, jest kilka szkiców, kilka spisanych design docsów... co mogę powiedzieć TCO nauczyło nas kilku rzeczy, następny projekt będzie na pewno wykonany bardziej profesjonalnie, bedzie dużym projektem. Dużym.

UZ: A teraz pytanie, którego raczej nie należałoby się spodziewać w normalnym wywiadzie (opublikowanym w normalnym zinie): czy czytujesz regularnie UZ? A jeżeli tak, to jak oceniasz poziom tekstów zamieszczanych w zinie?

Kaka: Czytam każdy numer kiedy wyjdzie, poziom textów jest dobry, chociaż nie wszystkie tematy mnie interesują. Jedno co bym sugerował - w dobie internetu powoli mija czas ściągania textów na dysk - może taka jakby czytelnia on-line byłaby bardziej atrakcyjna dla czytelników? Na pewno dobre jest to, że ktoś się na tyle interesuję grą żeby wkładać wysiłek i pisać kilka artów do poczytania dla innych graczy.

UZ: Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w dalszym tworzeniu TCO. :)

Kaka: Dzięki również, powodzenia.